Saturday, September 7, 2013

kehilangan nenek tercinta :'(

 Assalamualaikum ,
kalau entry sebelum ni saya cite pasal story yang happy , gembira and fun , tapi entry kali ni saya nak kongsi satu cite yang sedih bagi saya .. kalau awak tengok kat tajuk pun awak dah tahu tentang apa kan ? yup , nenek sebelah ayah saya telah meninggal dunia pada selasa yang lepas .. saya rasa sangat sedih :( al fatihah untuk arwah nenek saya .. banyak kenangan antara saya sekeluarga dengan arwah nenek :') saya tak kan lupakan semua memori tersebut ..

saya dapat tahu berita ni kat sekolah , masa dalam pukul 10- 11 a.m macam tuu saya rasa macam tak sedap hati , macam ada sesuatu yang berlaku , tapi saya biarkan jee saya terus borak2 ngan kawan saya lagipun saya pikir saya sebenarnya bukan tak sedap hati tapi takut sebab hari tuu saya kene tasmik dgn ustazah untuk ba2 .. saya ambil ringan jee lahh masa tuu sebab bagi saya mungkin itu perasaan nervous .. tapii , masa tengah borak2 dengan kawan tibe2 ade sorang kawan saya bagitau adik saya datang .. saya terus tengok depan .. lpas dia minta izin dengan ustazah , saya keluar jumpe dia ..

lepas keluar saya tanya dia .. 

s : nomi kenapa ?
n: ambil beg , umi suruh balik sekarang ..
s : kenapa kene balik ? * saya dah rasa lain macam sebab mata adik saya dah merah , lepas tuu cara dia cakap pun macam nak nangis ..
n: nenek meninggal *suara tahan nangis 

masa tuu saya gile terkejut , saya terus masuk kelas kmas beg , kawan 2 saya tanya kenapa ? saya jawab ''nenek kite meninggal '' masa tu dah rasa nak menangis jee , but saya tahan , saya sabarkan diri jangan nangis kat kelas .. masa tuu kawan saya semua terkejut + tergamam .. lepas kemas beg terus pergi depan jumpe ustazah , ada sorang kawan saya tanya pun saya tak layan .. sorry kawan .. saya terus cakap kat ustazah yang saya nak balik , ustazah pelik , lepastu ustazah tanya kenapa saya nak balik ? saya jawab '' nenek saya meninggal ustazah '' lepas salam ustazah terus keluar .. masa nak kluar klas dgar ustazah cakap kat kawan2 baca alfatihah ..

kat bawah jumpe adik saya , lps tuu dia suruh pergi pejabat , saya terus pegi pejabat n jumpe ummi saya , lpas tanda tangan saya n umi terus keluar n masuk dalam kereta ayah (abang umi ) .. sepanjang dalam kereta tuu air mata dah menitik2 jatuh , lagi2 bile sepanjang jalan tuu semua lagu sedih * frust betul rasanya masatu , macam2 tau2 je saya tengah sedih ... tapi masa nangis tuu saya cover2 tutup hidung dengan sapu tangan .. adik2 tanya pun saya tak jawab .. 

bile dah sampai kampung saya memang dah bad mood , saya diam jee .. lagi2 bile ramai gile orang , masa tuu baru saya rasa n percaya nenek betul2 dah tak de .. bile saya masuk ruang tamu baba saya n ada beberapa orang tengah kapankan jenazah .. masatu air mata saya dah jatuh tak berhenti - henti .. saya terus ingatkan diri saya , x baik nangis :) nnt arwah nenek terseksa .. saya terus kesat air mata .. then saya tengok je baba n makcik2 kapan kan .. saya tenung diorang .. bile saya macam nak nangis saya pandang tempat lain , dalam hati saya baca al fatihah banyak2 kali :') ..

bile dah siap kapan , baba saya panggil suruh cium , masa tuu air mata saya memang dah tak boleh dikawal n berhenti ..masa baba pegang tangan saya nak bawak pergi dekat dengan jenazah pun saya tolak tangan baba perlahan2 , sebab saya nak buang dulu air mata .. lepastu baru saya pergi cium .. :''( lepastu saya terus duduk kat tempat masa saya datang ... masa duduk pun air mata jatuh lagi sekali nak2 bile tengok orng ramai tgh smbahyang kan jenazah arwah nenek .. masa nak bawak pergi .. saya tahan biar jangan nangis , saya cakapkan kat diri , ALLAH lebih saynagkan arwah nenek , lagipun biarlah macam dari arwah nenek hidup tapi sakit2 .. 

benda yang paling saya ingat masa hari raya hari tuu ..

seperti yang saya pernah story , tahun ni saya balik raya kat kampung 2 hari 1 malam je .. masa nak balik tuu saya slam arwah nenek n then arwah nenek tanya '' dah nak balik ke ?'' masa tuu saya terus terdiam saya tersentap terus .. saya tak tahu nak jawab apa .. suara nenek macam sedih sangat , saya angguk je masa tuu .. sebab biasanya kiteorang memang balik kampung lama ... itulah benda yang saya ingat sampai sekarang .. rasa nak menangis pun ada ...

oklah itu saja buat hari ini , semoga arwah nenek n atuk ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman .. AL FATIHAH :') .. lepas ni dah tak jumpa nenek lagi bile balik kampung .. semoga arwah nenek n atuk dimasukkan ke dalam syurga firdaus :) akhir kalam , assalamualaikum ..

No comments: