Saturday, January 26, 2013

kehidupan ...

Assalammualaikum..
hye!hye! apa khabar sihat? semoga awak2 smua sntiasa sihat :D 
saya rasa macam dah lama tak mengupdate blog .. perghh ayat gua macam dah setahun x update pulak padahal baru hari tu update =_='' aptb betul!!!! eehh2 ok lah let's we straight to the title ..panjang bebeno mukadimahnye .. hehe maaf..maaf..

Awak rasa tajuk terlampau bahasa melayu tak? kalau YA sorry lh lgipun kite perlu memertabatkn bahasa melayu :p..kalau TIDAK ohh okk :)..kehidupan atau dalam bahase jawanye life =_='' ... Nak sebut perkataan itu memanglah mudah,tetapi nak mengharunginya .. adakah ia mudah atau terlmpau mudah? ermm dua-dua rse nye bukan jawapan yang tepat..sebab bagi saya kehidupan bukanlah satu perkara yang mudah untuk kite kendalikan sebab terlampau banyak ujian dan cabaran yang perlu kite tempuhi untuk berjaya dalam kehidupan..tapi bukanlah hnye kehidupan di dunia..sebab saya percaya awak semua mesti dambakan kejayaan di akhirat kan? begitulah juga saya :D

Bagi saya jugak , kehidupan atau life ni lebih kurang macam bunge mawar laa..kerana saya rasa untuk mendapat kemanisan a.k.a kejayaan dalam kehidupan ni amat sukar .. kejayaan dalam kehidupan memerlukan usaha,ketabahan,kerajinan,kekuatan semangat serta sentiasa berfikiran positif semata mata untuk mengharungi sgala ujian yg bakal kite tempuhi ..awak rasa adekah ujian yang ALLAH bagi dekat kite ni sekadar saja2? ataupun sekadar permainan kehidupan? kalau awak fikir macam tuu, saya rasa agak kurang betul ...sebab ujian yang ALLAH tetapkan untuk kita mesti akan ade hikmah disebaliknya..

kenapa, awak tak percaya ? x pe saya bagi contoh .. ermm contohnye kalau kite fail dalam exam .. kite mesti rasa perghh sedih gila arr..mesti kite akan terfikir punye..asallah aku boleh fail ni..padahal siang malam aku belajar..rasa dah macam nk termuntah dah bile tengok buku2 tuu..hurmm bnde tu semua akn kite fikir kalau dri sisi negatif ..tapi kalau dri sisi positive kite mesti akan terus berusaha dengan lebih kuat..bile berusaha dgn kuat mke sifat kerajinan kite pun mesti bertambah punye..lgipun mungkin kita akan tinggi diri dn malas baca buku bila dah berjaya ..sebab tuu ALLAH bagi kita gagal dahulu, sebab ALLAH maha mengetahui dear :D lagipun kite x kan dapat tahu ape rasa keseronokan dalam kejayaan bile kite selalu berjaya..tetapi awak janganlh saja buat2 gagal..itu memang pffttt sangatlah kan =_=''..

haha, ermm nak tahu tak sebab apa saya kata kehidupan ni macam bunge mawar.. nak tahu tak? nak tahu tak ? kalau tak nak tak pelah.. saya sebagai manusia biasa tak de  hak nak buat awak nak tahu :( haha ok saya poyo :p.. haha kalau x nak, x pe saya tak kisah .. kalau nak tau inilah sebabnye..eehh2 tapi awak tau x bunge mawar tu ape..kalau x tau ni bunge nye 


haaa !!!!!!!! ni lah bungenye .. cehh bajet orang x tau pulak =_='' .. try tengok bunge mawar tuu , tgok dkat stem dia ada apa ? duri2 kan .. hermm , itulah maksud saya duri2 tu ibarat ujian dan cabaran ..kite yang lebih besar dari bunge ni memanglah rasa macam x de papekn .. cube semut .. dia kne tempuhi dulu duri2 yg tajam dekat stem bunge tuu seblum dpt prgi dkt bunginye yang cntik dn wangi tuu.. :D 


hurmm , sama jugak dengan ma nusia tapi bukanlh sme mcm semut =_='', sebelum kite capai kejayan serta kemanisan kejayaan  haruslh kne tmpuh sbrg ujian dan cabaran dulu kan ? :D inikan bunge mawar pun ade halangan x kan kehidupan nak senang2 je kan ? x thrill lah cmtu..macam main catur a.k.a chess sorang2 , amacam best kee.. huh! sgt x best ok ! tapi kalau lwn dgn komputer tuu bukan dalam ketegori main sorang2 ok ! itu ade kwn jgk..


soooooo! konklusinya , janganlah awak semua merungut or mengeluh or meraung-raung mcm budak tadika kalau ade masalah sebab masalah tuu adik beradik dengan ujian dgn cabaran yang x de beza langsung cume cara eja je yang lain .. 


lagipun setiap masalah ade jalan penyelesaiannya :) dan ALLAH hanya bagi sesuatu masalah atau ujian yang mampu hambanya tanggug :D sebab ALLAH itu maha penyayang dan maha mengetahui .. lagipun ALLAH kan SWEET :* Dia tahu apa yg kite mampu dan x mmpu .. jadi jangan mudah patah semangat..teruskan usaha.. sesekali gagal tuu biasalah baru kite akan merasa kenikmatannya nnt .. lgipun biasa nye bende yang susah tu lah yang kite akn kenang2 lagi2 kite brjaya capai perrgghhh macam dh jadi billionaire pulak rasenye ..sungguh indah ,tapi walau apa pun itu semua dengan izin ALLAH :D 


oklah , sampai sini jee,nnt ada masa saya update lagi .. assalammualaikum *x jwb dosa hehe ;)

No comments: